För snabba och säkra lyft av GPLINK rekommenderas lyftsax avsedd för ändamålet. Saxen placeras centriskt i den översta rillan på elementet.
Första elementet placeras med grå (låg) skarvtungor i monteringsriktningen.
Nästa element placeras med de röda (hög) tungorna över de grå.
Skarvpinnen lyfts upp ur det monteringsfärdiga elementet.
Elementet lyfts till rätt läge.
Skarvpinnen placeras lodrätt genom alla fyra tungor.
Övriga tester
Utöver de tester som ligger till grund för godkännande hos TRV har vi utfört följande tester, som kan vara till hjälp i de fall annat regelverk än TRV:s tillämpas.
”Modifierad T3-test” – en fullskaletest.
Vi har följt regelverket i EN1317-standarden i allt väsentligt utom hastigheten, som vi i både TB21 och TB41-testen sänkt till 40 km/h. Testad räckeslängd 39 meter. Arbetsbredd: W2 Skaderiskklass: A
Rekommendationer vid korta installationer av GPLINK 1.5 då inte testlängder enligt fysiska krockprover är möjliga.
All grunddata som lagts in i simuleringsmodellen är baserad på de fysiska gjorda krockproverna på VTI i Linköping enligt (EN-1317). Simuleringen är gjord på Dynamore i Linköping. Simuleringen ska hjälpa till att förstå arbetsbredden vid installationer som inte kan utföras enligt fysiska krockprover (Testlängder). Bilen som används vid simuleringen väger 1300 kg.
Simulering
Installationslängd (12 och 36 m)
Barriärelementets längd (3 och 6 m)
Påkörningsvinkel 8 och 15 grader
Påkörningshastighet 30, 50, 80 Km/h
Alla värden är rekommendationer. Se alltid till att inte jobba inom den tänkta arbetsbredden. Om extra utrymme finns så rekommenderar vi i att det används.